Είμαστε πολύ περήφανες για το περσινό μας etwinning πρότζεκτ με θέμα τη σοκολάτα. Η δουλειά μας βραβεύτηκε τόσο με την εθνική όσο και με την ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας. Συγχαρητήρια σε όλους τους συναδέλφους που συνέβαλαν στην επιτυχία του έργου και προπαντός στα παιδιά που το αγκάλιασαν με αγάπη και ενθουσιασμό.
Πευκούλα Σταγιά
Κατερίνα Χριστάρα
Παραθέτουμε εδώ όλο το πρότζεκτ (σε ό,τι αφορά την πρώτη τάξη).
Πευκούλα Σταγιά
Κατερίνα Χριστάρα
Παραθέτουμε εδώ όλο το πρότζεκτ (σε ό,τι αφορά την πρώτη τάξη).
“Critical Chocolate”
2014
- 2015
Υπεύθυνες
Εκπαιδευτικοί
Σταγιά
Πεφκούλα και Χριστάρα Κατερίνα
Τμήματα
Α1 και Α2
Σύντομη περιγραφή του προγράμματος
Το πρόγραμμα “Critical Chocolate” εφαρμόστηκε από
κοινού από τα δύο τμήματα της Α΄ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου
Νέας Μηχανιώνας κατά το σχολικό έτος 2014 -15 ως πρόγραμμα etwinning. Σκοπός του
προγράμματος ήταν τα παιδιά να μυηθούν μέσα από την αγαπημένη τους σοκολάτα
στις αρχές και τις αξίες του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού, αλλά και ν’
αποκτήσουν δημοκρατική συνείδηση και ν’
αναπτύξουν την κουλτούρα της ενεργού συμμετοχής στα κοινά και της δράσης για
επίλυση των σύγχρονων μεγάλων κοινωνικών ζητημάτων. Αποτελεί κατ’ ουσίαν ένα
πρόγραμμα κριτικού γραμματισμού και πολυγραμματισμού, το οποίο διαμορφώνει
εργαλεία ώστε τα παιδιά να μπορούν να κατανοούν και να ασκούν κριτική στον
καταιγισμό των πληροφοριών που δέχονται καθημερινά από πολλές και διαφορετικές
πηγές και να συμμετέχουν ενεργά στα κοινά. Επιδιώξαμε την ευαισθητοποίηση των
παιδιών στο ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων του παιδιού
όπως επίσης και να υιοθετήσουν υγιεινές συνήθειες διατροφής και να στέκονται
κριτικά απέναντι στις διαφημίσεις και το μάρκετινκ. Μέσω του προγράμματος επιδιώχθηκε επίσης να
γνωρίσουν τα παιδιά τη σύγχρονη ευρωπαϊκή κουλτούρα και τις καταβολές της, όπως
επίσης και κάποιες αρνητικές πτυχές της, όπως είναι π.χ. η απιοκιοκρατία.
Πιο
συγκεκριμένα τέθηκαν οι στόχοι:
·
Αγωγή Υγείας:
Να μυηθούν τα παιδιά στο τι είναι καλό για την υγεία τους και ν’ αποκτήσουν
θετική στάση απέναντι σ’ έναν τρόπο ζωής που υιοθετεί υγιεινές συνήθειες
διατροφής.
·
Αγωγή Καταναλωτή:
Να μπορούν τα παιδιά να στέκονται κριτικά απέναντι στις διαφημίσεις και τις ετικέτες
των προϊόντων και να μπορούν να κάνουν συνετές καταναλωτικές επιλογές
λαμβάνοντας υπόψη ζητήματα υγείας, οικονομίας, δίκαιου εμπορίου (fair trade), περιβαλλοντικά κτλ
·
Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή: Να υιοθετήσουν στάσεις, απόψεις και
συμπεριφορές του σύγχρονου, ελεύθερου, υπεύθυνου και δημοκρατικού πολίτη. Να
βιώσουν το δημοκρατικό πνεύμα και να εσωτερικεύσουν τις δημοκρατικές αξίες. Να
γνωρίσουν τα δικαιώματά τους και τα δικαιώματα των άλλων και να τα
υπερασπίζονται ως ενεργοί πολίτες. Να εξοικειωθούν με τη Σύμβαση για τα
Δικαιώματα του Παιδιού, ιδιαίτερα το άρθρο 32.
Χρονοδιάγραμμα και
διαδικασίες
Οκτώβριος
2014
·
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με συζήτηση για το
αγαπημένο γλυκό των παιδιών τη σοκολάτα και ανίχνευση της προϋπάρχουσας γνώσης
τους σχετικά με τα συστατικά της και τον τρόπο παραγωγής της. Κανέναν παιδί δε
γνώριζε ότι η πρώτη ύλη της σοκολάτας είναι οι καρποί του κακάο (βλ. εδώ).
·
Στη συνέχεια και καθ’ όλη τη διάρκεια
του μήνα ασχοληθήκαμε με τα τροπικά δάση (σχετικά βίντεο εδώ,
εδώ
και εδώ),
σύγκριση με το μεσογειακό δάσος (ήχοι και εικόνες του δάσους εδώ,
δάση για κοντινές και λίγο πιο μακρινές εξορμήσεις
εδώ(Σέιχ σου), εδώ (Πλατανάκια Πανόραμα) εδώ(Φράγμα Θέρμης), όπου πραγματοποιήσαμε και εκπαιδευτική επίσκεψη, εδώ (Χορτιάτης)
και εδώ
(Χολομώντας). Μάθαμε για τα κακαόδεντρα και τους καρπούς του κακάο (βλ. εδώ),
και την ιστορία της σοκολάτας (εδώ).
Παίξαμε ένα παιχνίδι μνήμης με κάρτες που μας έστειλαν οι εταίροι μας από την
Ιταλία σχετικά με τις τροφές που ήρθαν στην Ευρώπη την εποχή των μεγάλων
γεωγραφικών ανακαλύψεων.Τέλος μιλήσαμε για την ιστορία της σοκολάτας.
Νοέμβριος 2014
·
Με αφορμή την 25η επέτειο της
Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (20 Νοεμβρίου) επικεντρωθήκαμε στην
παραγωγή της σοκολάτας, τις κακαοφυτείες, την παιδική εργασία - δουλεία και το
κίνημα του δίκαιου εμπορίου (βλ. εδώ, εδώ
, εδώ
και εδώ).
Έγινε εκτεταμένη συζήτηση για τα
Δικαιώματα του Παιδιού (ιδιαίτερα το
άρθρο 32), τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητά τους και την ανάγκη για ενεργή
υπεράσπισή τους από όλους μας μέσα από την αντιπαραβολή του παραμυθιού του Χανς
Κρίστιαν Άντερσεν «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα» (σχετική παλιότερη εργασία μας
μπορείτε να δείτε εδώ)
και της εκμετάλλευσης της παιδικής εργασίας στις φυτείες του κακάο. Αν και σε
τόσο μικρή ηλικία, είναι δυνατόν να αναλάβουν ενεργό δράση για την υπεράσπιση
των δικαιωμάτων τους και την καταγγελία της καταπάτησής τους οπουδήποτε στον
κόσμο και αν γίνεται. Το άρθρο 32 της Σύμβασης για τα
δικαιώματα του Παιδιού (βλ. εδώ)
ορίζει ρητά ότι "Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα του
παιδιού να προστατεύεται από την οικονομική εκμετάλλευση και από την εκτέλεση
οποιασδήποτε εργασίας που ενέχει κινδύνους ή που μπορεί να εκθέσει σε κίνδυνο
την εκπαίδευσή του ή να βλάψει την υγεία του ή τη σωματική, πνευματική, ψυχική,
ηθική ή κοινωνική ανάπτυξή του". Ο προβληματισμός που τέθηκε είναι αν
αρκεί να υπάρχει ένα επίσημο κείμενο για να προστατεύονται τα παιδιά και, καθώς
φαίνεται ότι αυτό δεν αρκεί, τι μπορούμε να κάνουμε εμείς γι' αυτό. Τέλος,
παρουσιάστηκε στα παιδιά και συζητήθηκε η πολύ συγκινητική ιστορία του Ντίλαν
και του φίλου του Τζόνα, η οποία αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα του τρόπου με
το οποίο ένα μικρό παιδί μπορεί να αναλαμβάνει ενεργό δημόσια δράση για την
επίλυση ενός κοινωνικού ζητήματος (βλ. εδώ
και εδώ).
Δεκέμβριος 2014
·
Τα παιδιά γνωρίζουν διάφορες
χώρες της Ευρώπης και μαθαίνουν να τις αναγνωρίζουν στο χάρτη μέσα από
χαρακτηριστικά παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα γλυκά της κάθε χώρας με βασικό
υλικό τη σοκολάτα (βλ. εδώ).
·
Μιλήσαμε για τα παραδοσιακά
ελληνικά χριστουγεννιάτικα γλυκά και τις σύγχρονες παραλλαγές τους και φτιάξαμε
σοκολατένια μελομακάρονα (βλ. τις εικόνες εδώ).
·
Ετοιμάσαμε και παρουσιάσαμε το
χριστουγεννιάτικο θεατρικό μας έργο το οποίο ήταν ένας συγκερασμός – διασκευή
της ιστορίας «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα» και «Καρυοθραύστης» με την υπέροχη μουσική του Τσαϊκόφσκι, και τα δύο
χαρακτηριστικά έργα της πολιτισμικής κληρονομιάς της Ευρώπης.
·
Στην ίδια εκδήλωση
παρουσιάστηκε στους γονείς το πρόγραμμα μας με θέμα τη σοκολάτα.
Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2015
·
Δραστηριότητες μαθηματικού,
γλωσσικού και κριτικού γραμματισμού
·
Ετικέτες προϊόντων,
συσκευασίες, διαφημίσεις
·
Είδη σοκολάτας
·
Υγιεινές συνήθεις διατροφής –
τα οφέλη της σοκολάτας και οι κίνδυνοι για την υγεία
·
Στοματική υγιεινή
Μάρτιος 2015
·
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα
κατά του Ρατσισμού (21 Μαρτίου) γράψαμε ένα αντιρατσιστικό παραμύθι με θέμα τη
λευκή και μαύρη σοκολάτα την εικονογράφηση του οποίου έκαναν τα παιδιά τόσο με
δικές τους πρωτότυπες δημιουργίες όσο και με την επιλογή φωτογραφιών με
χαρακτηριστικές δραστηριότητες των συνεργατών μας στο πρόγραμμα από την Ιταλία
και το Βόλο στο etwinning. Το τελικό αποτέλεσμα πήρε τη μορφή ενός e-book τόσο
στα αγγλικά όσο και στα ελληνικά. (Ευχαριστούμε πολύ τις αγαπημένες μας συναδέλφους Τζουβάρα Παρασκευή και Μπέλλα Κυριακή για τις μεταφράσεις και
Άννα Παυλίδου για τη δημιουργία των e-book).
Απρίλιος 2015
·
Σοκολατένια πασχαλινά αυγά
·
Τα διάσημα σοκολατένια
τσουρέκια της Θεσσαλονίκης
Αξιολόγηση του προγράμματος
Τα παιδιά συμπληρώνουν ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο
αποτελεί προσαρμογή από το αντίστοιχο στα ιταλικά που ετοίμασε η συνάδελφός μας
από την Ιταλία Camilla
Testa,
και συζητούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου